12/07/2023
Waar word jij blij van? Waar is het klasgenootje dat naast jou zit goed in? Deze vragen stelden Astrid van Loo en ik tijdens de kick-off van de fotografielessen in het kader van BinnenKunst BuitenKunst aan alle leerlingen van basisschool Adwaita in Deventer. Van de kleutergroepen tot en met groep 8.
Wij kunnen wel zelf een programma bedenken, maar het is toch veel mooier als dat helemaal aansluit bij wat de leerlingen zelf bezig houdt. Dan krijg je antwoorden van mijn knuffel, voetballen, mijn broertje tot samenwerken en een ander helpen. Prachtig! Zo gevarieerd. En dan voor ons de uitdaging: Hoe kunnen we dat allemaal aan de orde laten komen in twee fotografielessen per groep?
De eerste les namen de leerlingen allemaal iets mee van thuis waar ze blij van worden. We bouwden de klaslokalen en schoolplein om tot fotostudio's en de leerlingen maakten prachtige foto's van hun voorwerp. De tweede les gaven we twee workshops in een les. Astrid had een uitdagende opdracht om portretten van elkaar te maken met behulp spiegels. De ultieme opdracht om te leren samenwerken en vertrouwen te hebben in elkaar. Bij mij kwamen de leerlingen met een tekening of knutselwerk van iets waar ze goed in zijn. Met behulp van green screens en een app op de iPad plaatsten zij zich zelf in hun tekening.
Na schooltijd ging ik nog met twee groepen aan de slag met green screens. Er landde onder meer een ruimteschip op het schoolplein. Met als resultaat twee mooie films.
Afgelopen week hadden we de exposities van de lessen op beide locaties. Achthonderd foto's geprint, gelamineerd. De helft met sluitringen tot gordijnen verwerkt die in de klassen opgehangen waren, de ander helft op de tafels. Prachtig om te zien hoe trots de leerlingen (en hun ouders!) waren op de resultaten.
Kunstcircuit Onderwijs Deventer, mooi dat dankzij jullie dit project mogelijk is gemaakt!