08/12/2020
Afscheid….
Afscheid is loslaten van wat was.
Afscheid, loslaten, rouw…dit proces heb ik meerdere keren meegemaakt. Zoals zoveel mensen. Maar hoe je dit doet, doen we allemaal op onze eigen manier. Er is niet éen manier. Ik haal veel troost uit foto’s.
In 2015 kregen wij te horen dat mijn moeder dementie had. Na jaren van depressief en angstig zijn, kwam deze uitslag hard aan. We moesten loslaten wat we altijd deden. Haar op een andere manier onder steunen en er voor haar zijn. Daarbij heb ik haar vastgelegd op beeld. Op deze manier ben ik haar proces gaan volgen. Het jaar daarna werd ook haar partner ziek. Vanaf dat moment ben ik hun alle twee gaan vastleggen. Hun proces van loslaten en afscheid nemen van elkaar, ons, het leven. Dit ging gepaard met hele mooie maar ook emotionele momenten.
Door het maken van de foto’s begon ik nog meer te beseffen, dat elke herinnering die je nog hebt, opeens zo veel meer waarde en betekenis krijgt...
Hierin wilde ik ook graag iets voor anderen kunnen betekenen. Dit is de reden waarom ik ben begonnen met afscheid -en herinnering fotografie. Als je weet dat het einde van een leven nadert, wil je alle momenten die er nog zijn grijpen. Een mooie manier om de liefde voor elkaar te vangen en een waardevol aandenken voor de toekomst. Door ervaring weet ik dat beeldende herinneringen kunnen helpen in het rouwproces, bij de acceptatie, en troost kunnen geven….
Ik denk graag met mensen mee hoe ik dit voor hen kan vastleggen. Dat het wordt zoals zij het zich willen herinneren….
Foto; mijn moeder in ik...❤️