31/05/2026
١بعض إفيهات الفيلم
1-"خلينا نعمل الصح عشان ربنا يسترها معانا.
= منا بعمل الغلط وربنا بيسترها معايا وهو ده التحدي"
ايوة بيقول ده التحدي فردوا انتوا تحدي مين او ايه!
2-"الغش اخرته النار هتتحرقوا
= منا غشيت قبل كدة وما اتحرقتش"
سخرية من عقاب ربنا ومن النار!
3-"مش عارف ايه الاصرار اننا ندخل النار.
= هيدوك بونص؟!"
هما مين اللي هيدوه؟ وسخرية من النهي عن المنكر والامر بالمعروف.
4-"قسماً بالله لو الجنة كدة لأخد جهنم بالحضن"
تشبيه الجنة بقدم معفنة ريحتها قبيحة وتفضيل جهنم عليها من اجل الضحك.
5-"على فكرة الغش حلال لو في الضرورة،
- انا دارس فقه ابن حنبل ومقالش كدة.
= للأمانة مش ابن حنبل اللي قال
- اومال ابن مين اللي قال؟
= ابن عمي.
سخرية من الفقه الاسلامي ومن الفقهاء وعلماء المسلمين اللي اغلبهم مشهور بابن كذا وعالم جليل زي ابن حنبل فقيه من الفقهاء الاربعة.
6-"بس ده ما يرضيش ربنا.
=لا لا ما احنا هنتوب في الاخر، انا ياما غلطت وتوبت واتقبلت تاني يوم.
-انت بتعرف؟ طب انا توبت امبارح اسأل لي."
تخيل بيقول بثقة اتقبلت تاني يوم والتاني بيقوله أسألي يسأل مين بالظبط وازاي؟ منتهى قلة الادب مع ربنا.
7-"انتي تعرفي ربنا منين دنتي لو موجودة ايام الكفار كان نزلك سورة زي سورة ابو لهب."
" ده كل غزوات التاريخ الاسلامي كانت هتبقى صدك".
قال الله تعالى:
﴿وَلَئِن سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ ۚ قُلْ أَبِاللَّهِ وَآيَاتِهِ وَرَسُولِهِ كُنتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ (65) لَا تَعْتَذِرُوا قَدْ كَفَرْتُم بَعْدَ إِيمَانِكُمْ ۚ ﴾ [التوبة: 65-66].
ودول قالوا كلمة الكفر خوضًا ولعبًا، ومع ذلك حكم الله عليهم بالكفر بعد إيمانهم.
قال ﷺ: (إنَّ العَبْدَ لَيَتَكَلَّمُ بالكَلِمَةِ مِن رِضْوانِ اللَّهِ، لا يُلْقِي لها بالًا، يَرْفَعُهُ اللَّهُ بها دَرَجاتٍ، وإنَّ العَبْدَ لَيَتَكَلَّمُ بالكَلِمَةِ مِن سَخَطِ اللَّهِ، لا يُلْقِي لها بالًا، يَهْوِي بها في جَهَنَّمَ).