نور ایمان

نور ایمان 🌿 ایمــــــــان روشنایی دلهاســـــت،
با نــــــورِ آن به سوی حقیقت قــــدم بگذاریم🌿
با لایک، و فولو کردن صفحه نــــور ایمــــان ما را حمــــایت کنید.
(1)

 ‌ها_نزدیک‌تر_است_یا_بی‌نمازان؟بعضی‌ ها تصور میکنند وقتی نماز میخوانند، دیگر شیطان از آنان دور میشود و هیچ وسوسه‌ ای به ...
17/06/2026

‌ها_نزدیک‌تر_است_یا_بی‌نمازان؟
بعضی‌ ها تصور میکنند وقتی نماز میخوانند، دیگر شیطان از آنان دور میشود و هیچ وسوسه‌ ای به سراغشان نمی‌ آید.
اما حقیقت چیز دیگری است، شیطان بیش از همه میخواهد کسی را گمراه کند که در مسیر هدایت قدم گذاشته است.
#دزد به خانه‌ ای میرود که در آن سرمایه‌ ای باشد، نه خانه‌ای خالی.
پس هر چه ایمان انسان بیشتر شود، تلاش شیطان برای منحرف کردن او نیز بیشتر میشود.
#خداوندﷻ در قرآن میفرماید:
قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ ۝ ثُمَّ لَآتِيَنَّهُم مِّن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَن شَمَائِلِهِمْ
شیطان گفت: به سبب آنکه مرا گمراه ساختی، حتماً بر سر راه مستقیم تو در کمین آنان می‌ نشینم، سپس از پیش رو، از پشت سر، از سمت راست و از سمت چپ به سراغشان می‌ آیم.
(سوره اعراف، آیات ۱۶ و ۱۷)
شیطان نگفت در کنار میخانه یا محل گناه می‌ نشینم.
گفت: بر سر راه مستقیم می‌ نشینم، یعنی بیشترین تلاش او برای کسانی است که میخواهند به سوی خداوند ﷻ حرکت کنند.
#رسول اللهﷺ فرمودند:
إِنَّ الشَّيْطَانَ يَأْتِي أَحَدَكُمْ فِي صَلَاتِهِ فَيُلَبِّسُ عَلَيْهِ، حَتَّى لَا يَدْرِيَ كَمْ صَلَّى
شیطان در نماز نزد یکی از شما می‌ آید و او را دچار وسوسه میکند، تا جایی که نمیداند چند رکعت نماز خوانده است.
صحیح بخاری، حدیث ۱۲۳۲
صحیح مسلم، حدیث ۳۸۹
اگر شیطان هنگام نماز وسوسه میکند، به این معناست که نماز برای او خطرناک است.
#مثال
درست هنگام نماز، ناگهان ده‌ ها فکر درباره کار، تجارت و زندگی به ذهن می‌ آید.
#وقتی قرآن را باز میکنیم، احساس خستگی میکنیم؛ اما ساعت‌ ها در شبکه‌ های اجتماعی بدون خستگی میمانیم.
#تصمیم می‌ گیریم سحر بیدار شویم، اما همان شب خواب سنگین‌ تر از همیشه میشود.
#می‌خواهیم صدقه بدهیم، اما وسوسه میشویم که شاید بعداً لازم شود.
میخواهیم از غیبت دوری کنیم، اما شیطان آن را با نام «شوخی» یا «گفت‌وگوی دوستانه» برایمان زیبا جلوه میدهد.
اینها نشانه آن است که شیطان نمیخواهد انسان به خداوند ﷻ نزدیک شود.
#اما یک حقیقت امیدوار کننده
هر چه شیطان بیشتر وسوسه کند، اگر انسان مقاومت کند، پاداش او نزد خداوند ﷻ بیشتر خواهد بود.
نمازی که با مبارزه با وسوسه خوانده شود، ارزشمندتر از نمازی است که بدون تلاش باشد، ذکری که در میان غفلت انجام شود، نور بیشتری در قلب ایجاد میکند.
#آیا شیطان به نمازخوان نزدیک‌تر است؟
بله، برای وسوسه کردن و دور کردن او از راه حق.
#اما آیا بر او سلطه دارد؟
هرگز.
#خداوندﷻ در قرآن میفرماید:
إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ
همانا تو بر بندگان (مخلص) من هیچ تسلطی نداری.
(سوره حجر، آیه ۴۲)
شیطان فقط دعوت میکند، این انسان است که تصمیم میگیرد بپذیرد یا رد کند.
#پیام
اگر هنگام نماز وسوسه میشوی، اگر هنگام تلاوت قرآن افکار پراکنده به سراغت می‌ آید، اگر در راه انجام کار خیر با موانع روبه‌ رو میشوی،
ناامید نشو.
این نشانه ارزشمند بودن راهی است که در آن قدم گذاشته‌ ای.
شیطان بیش از همه با کسانی می‌ جنگد که به سوی خدا حرکت میکنند.
پس هر بار که با یاد خداوند ﷻ بر وسوسه غلبه میکنی، در حقیقت یک پیروزی بزرگ به دست آورده‌ ای.
زیرا مؤمن واقعی کسی نیست که هیچ وسوسه‌ ای نداشته باشد،
بلکه کسی است که با وجود وسوسه‌ ها، دست از نماز، قرآن، ذکر و اطاعت پروردگار برنمی‌ دارد و هر روز یک قدم به خداوند ﷻ نزدیک‌ تر میشود.
ایمان روشنایی دلهاست، با نور آن به سوی حقیقت قدم بگذاریم
صفحه را تعقیب کنید و به دوستان تان به اشتراک بگذارید.

17/06/2026

 ‌خواندند_اما_قرآن_آنان_را_نکوهش_کرد؟نماز بزرگ‌ ترین عبادت اسلام است، ستون دین است، نور قلب است،و اولین عملی است که در ر...
16/06/2026

‌خواندند_اما_قرآن_آنان_را_نکوهش_کرد؟
نماز بزرگ‌ ترین عبادت اسلام است، ستون دین است، نور قلب است،
و اولین عملی است که در روز قیامت از انسان سؤال میشود.
اما با این همه، قرآن از گروهی سخن میگوید که نماز میخواندند، ولی باز هم مورد نکوهش شدید قرار گرفتند.
#چرا؟
زیرا نماز آنان فقط حرکت بدن بود، نه حضور قلب، ظاهرشان رو به قبله بود، اما دلشان از خدا دور بود.
#خداوندﷻ در قرآن میفرماید:
إِنَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ ۖ وَإِذَا قَامُوا إِلَى الصَّلَاةِ قَامُوا كُسَالَىٰ يُرَاءُونَ النَّاسَ وَلَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا
همانا منافقان میخواهند خدا را فریب دهند، در حالی که خدا آنان را به سزای فریبشان میرساند، و هنگامی که برای نماز برمی‌ خیزند، با سستی برمی‌ خیزند، برای مردم ریا میکنند و خدا را جز اندکی یاد نمیکنند.
(سوره نساء، آیه ۱۴۲)
مشکل منافقان ترک نماز نبود، مشکل آنان این بود که نماز را برای خداوندﷻ نمیخواندند.
#رسول‌اللهﷺ فرمودند:
أَثْقَلُ الصَّلَاةِ عَلَى الْمُنَافِقِينَ صَلَاةُ الْعِشَاءِ وَصَلَاةُ الْفَجْرِ، وَلَوْ يَعْلَمُونَ مَا فِيهِمَا لَأَتَوْهُمَا وَلَوْ حَبْوًا
سنگین‌ ترین نمازها بر منافقان، نماز عشاء و نماز فجر است. اگر میدانستند چه پاداشی در آن دو است، حتی اگر سینه‌ خیز هم میشد، به آنها می‌ آمدند.»
صحیح بخاری، حدیث ۶۵۷
صحیح مسلم، حدیث ۶۵۱
این حدیث نشان میدهد که منافق، عبادت را تا جایی انجام میدهد که دیده شود، اما در خلوت، شوقی برای بندگی ندارد.
#نمونه‌هایی از زندگی امروز
کسی که در مسجد با خشوع نماز میخواند، اما در خانه حق خانواده‌ اش را رعایت نمیکند.
#کسی که عکس عبادت خود را منتشر میکند، اما از کمک پنهانی به نیازمندان غافل است.
#کسی که صف اول نماز را دوست دارد، اما در معامله دروغ میگوید و امانت را رعایت نمیکند.
#کسی که رکوع و سجودش طولانی است، اما زبانش پر از غیبت، تهمت و تحقیر مردم است.
چنین رفتارهایی روح نماز را ضعیف میکند، نمازی که انسان را تغییر ندهد
#خداوندﷻ درباره نماز حقیقی میفرماید:
﴿إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ﴾
همانا نماز انسان را از زشتی‌ ها و گناهان بازمی‌ دارد.»
(سوره عنکبوت، آیه ۴۵)
اگر نماز ما را به صداقت، امانتداری، تواضع، پاکی زبان، و مهربانی با مردم نزدیک‌ تر نکند،
باید کیفیت نماز خود را بررسی کنیم، نه اینکه تنها به تعداد رکعت‌ ها دل‌ خوش باشیم.
#پیام
اسلام فقط به ایستادن در نماز نگاه نمیکند، بلکه به دلی می‌ نگرد که در نماز ایستاده است، نمازی که با اخلاص خوانده شود، انسان را فروتن‌ تر، مهربان‌ تر، راستگوتر و پاک‌ تر میکند.
پس مراقب باشیم که نمازمان تنها عادتی روزانه نباشد، بلکه پلی باشد میان قلب ما و پروردگارمان.
زیرا ارزش نماز، تنها در قیام و رکوع نیست، بلکه در اخلاص، خشوع و اثری است که پس از سلام نماز، در اخلاق و رفتار انسان باقی میگذارد.
ایمان روشنایی دلهاست، با نور آن به سوی حقیقت قدم بگذاریم
صفحه را تعقیب کنید و به دوستان تان به اشتراک بگذارید.

16/06/2026
 ؟امروز دسترسی به علم آسان‌ تر از همیشه است.صدها کتاب، هزاران سخنرانی، میلیونها پست و ویدئو...اما یک سؤال مهم باقی میمان...
16/06/2026

؟
امروز دسترسی به علم آسان‌ تر از همیشه است.
صدها کتاب، هزاران سخنرانی، میلیونها پست و ویدئو...
اما یک سؤال مهم باقی میماند:
اگر دانستن کافی بود، چرا بسیاری از دانایان تغییر نمیکنند؟
قرآن و سنت به ما می‌ آموزند که ارزش واقعی علم، در عمل کردن به آن است.
#خداوندﷻ در قرآن میفرماید:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ۝ كَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ
ای کسانی که ایمان آورده‌اید! چرا چیزی می‌گویید که خود انجام نمی‌دهید؟ نزد خدا بسیار ناپسند است که سخنی بگویید و به آن عمل نکنید.
(سوره صف، آیات ۲ و ۳)
این آیات به ما یاد آوری میکند که علم بدون عمل، انسان را به مقصد نمیرساند.
#رسول‌الله ﷺ فرمودند:
لَا تَزُولُ قَدَمَا عَبْدٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حَتَّى يُسْأَلَ... عَنْ عِلْمِهِ مَاذَا عَمِلَ بِهِ
در روز قیامت، قدم‌ های هیچ بنده‌ ای از جای خود حرکت نمیکند تا از او پرسیده شود... درباره علمش که با آن چه عمل کرده است.
سنن ترمذی، حدیث ۲۴۱۷
؛ از انسان نمی پرسند چه مقدار میدانستی، بلکه می پرسند با آنچه میدانستی چه کردی؟
#مثال
کسی که صدها حدیث درباره راستگویی میداند، اما در معامله دروغ میگوید.
#کسی که بارها آیات حجاب، امانتداری و غیبت را خوانده، اما در زندگی به آن پایبند نیست.
#فردی که هر روز سخنرانی‌ های دینی گوش میدهد، اما هنوز با پدر و مادرش با تندی رفتار میکند.
در مقابل، چه بسا پیرزنی که علم زیادی ندارد، اما نمازش را به وقت میخواند، زبانش را از غیبت حفظ میکند، حق مردم را رعایت میکند،
و با قلبی پاک زندگی میکند.
چنین انسانی به حقیقت علم رسیده است.
#علم واقعی چیست؟
علمی که انسان را به تواضع برساند، علمی که اشک توبه را جاری کند. علمی که اخلاق را زیباتر کند، علمی که انسان را از گناه دور سازد.
اگر دانستن، رفتار ما را تغییر ندهد، آن علم هنوز به قلب ما نرسیده است.
#پیام
نجات، در زیاد دانستن نیست، بلکه در دانستنی است که به عمل تبدیل شود، یک آیه که زندگی انسان را تغییر دهد، از حفظ صدها آیه بدون عمل ارزشمندتر است.
یک حدیث که اخلاق انسان را اصلاح کند، از صدها سخنرانی که تنها در حافظه بماند، سودمندتر است.
علم، چراغ راه است، اما تا قدم بر نداریم، هیچ چراغی ما را به مقصد نمیرساند.
پس هر روز بکوشیم به جای افزودن تنها بر اطلاعات، بر عمل صالح، اخلاص، اخلاق نیکو و بندگی خداوندﷻ بیفزاییم؛
زیرا در روز قیامت، آنچه انسان را نجات میدهد، علمِ زندگی‌ شده است، نه علمِ فقط شنیده‌ شده.
ایمان روشنایی دلهاست، با نور آن به سوی حقیقت قدم بگذاریم
صفحه را تعقیب کنید و به دوستان تان به اشتراک بگذارید.

 ‌_میرد؟وقتی نام نابینایی را می‌شنویم، ذهن ما به چشمانی می رود که نمی‌ بینند.اما قرآن حقیقتی عمیق‌ تر را بیان میکندممکن ...
15/06/2026

‌_میرد؟
وقتی نام نابینایی را می‌شنویم، ذهن ما به چشمانی می رود که نمی‌ بینند.
اما قرآن حقیقتی عمیق‌ تر را بیان میکند
ممکن است انسانی چشمانی سالم داشته باشد، زیباترین مناظر را ببیند، اما حقیقت را هرگز نبیند.
#چرا؟
زیرا قلب او نابینا شده است.
#خداوندﷻ در قرآن میفرماید:
فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَٰكِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ
همانا چشم‌ ها نابینا نمیشوند، بلکه دلهایی که در سینه‌ ها هستند نابینا میشوند.
(سوره حج، آیه ۴۶)
قرآن از مرگ جسم سخن نمیگوید، بلکه از مرگ قلب سخن میگوید.
قلبی که دیگر از شنیدن قرآن متأثر نمیشود، با دیدن ظلم ناراحت نمیشود، از گناه احساس شرم نمیکند، و از یاد خدا لذت نمیبرد،
قلبی است که در مسیر بیماری و نابینایی قرار گرفته است.
#رسول الله ﷺ فرمودند:
أَلَا وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ مُضْغَةً، إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ، وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ، أَلَا وَهِيَ الْقَلْبُ
آگاه باشید! در بدن پاره گوشتی است که اگر سالم باشد، تمام بدن سالم میشود، و اگر فاسد شود، تمام بدن فاسد میشود؛ آگاه باشید که آن، قلب است.
صحیح بخاری، حدیث ۵۲
صحیح مسلم، حدیث ۱۵۹۹
نشانه‌های قلب زنده
#با شنیدن آیات قرآن آرام میشود.
#پس از گناه احساس پشیمانی میکند و به سوی توبه بازمی‌ گردد.
#از کمک به نیازمندان لذت می برد.
#موفقیت دیگران او را حسود نمیکند، بلکه خوشحال میسازد.
#در خلوت نیز از خداوندﷻ شرم دارد.
نشانه‌های قلب بیمار
#غیبت و دروغ برایش عادی شده است.
#ساعت‌ ها در شبکه‌ های اجتماعی وقت میگذراند، اما چند دقیقه برای قرآن سنگین است.
#با دیدن ظلم بی‌ تفاوت است.
#نماز را وظیفه‌ ای سنگین میبیند، نه دیداری با پروردگار.
#از گناه لذت می‌ برد و از توبه فرار میکند.
اگر چشم سالم باشد اما قلب نابینا، انسان خانه‌ ها را میبیند، اما راه هدایت را نمی‌ بیند، چهره مردم را می‌ بیند، اما خوبی‌ های آنان را نمی‌ بیند، پول را می‌ بیند، اما برکت را نمی‌ بیند، دنیا را می‌ بیند، اما آخرت را فراموش میکند. چنین انسانی بیناست، اما حقیقت را نمی‌ بیند.
#پیام
قلب مانند زمین است.
اگر هر روز با ذکر خداوندﷻ، قرآن، نماز، توبه و کار نیک آبیاری شود،
زنده میماند و میوه ایمان میدهد.
اما اگر با گناه، کینه، غرور، غفلت و دلبستگی به دنیا رها شود، آرام‌آرام سخت میشود،
و روزی میرسد که نه از آیات خداوندﷻ اثر میپذیرد، نه از نصیحت،
و نه از یاد مرگ. از خداوند بخواهیم:
اللهم يا مقلب القلوب، ثبت قلوبنا على دينك.
بارالها! ای دگرگون‌کننده دل‌ها، دل‌های ما را بر دین خود استوار بدار.
زیرا بزرگترین مصیبت، نابینایی چشم نیست؛
بلکه مردن قلبی است که برای شناخت خداوندﷻ آفریده شده است.
ایمان روشنایی دلهاست، با نور آن به سوی حقیقت قدم بگذاریم
صفحه را تعقیب کنید و به دوستان تان به اشتراک بگذارید.

 قُلْ يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَكُمُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنِ اهْتَدى‏ فَإِنَّما يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَ مَنْ ...
15/06/2026


قُلْ يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَكُمُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنِ اهْتَدى‏ فَإِنَّما يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما يَضِلُّ عَلَيْها وَ ما أَنَا عَلَيْكُمْ بِوَكِيلٍ

بگو: ای مردم، به‌راستی حق و حقیقت از جانب پروردگارتان برای شما آمده است. پس هر کس که هدایت شود، فقط به سود خودش هدایت شده، و هر کس که گمراه شود، فقط به ضرر خودش گمراه شده است. من نگهبان شما نیستم.
سبحان الله وبحمد
سبحان الله العظیم
ایمان روشنایی دلهاست، با نور آن به سوی حقیقت قدم بگذاریم

 ؟وقتی قرآن را میخوانیم، یک حقیقت جالب توجه می‌ بینیم.قرآن بارها از جهنم سخن گفته است، اما بارها و بارها نیز انسان را از...
15/06/2026

؟
وقتی قرآن را میخوانیم، یک حقیقت جالب توجه می‌ بینیم.
قرآن بارها از جهنم سخن گفته است، اما بارها و بارها نیز انسان را از فریب دنیا برحذر داشته است.
#چرا؟
زیرا بسیاری از انسانها پیش از آنکه به جهنم برسند، در دام دلبستگی افراطی به دنیا گرفتار میشوند.
#خداوندﷻ در قرآن میفرماید:
وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ
و زندگی دنیا چیزی جز کالای فریبنده نیست.
(سوره آل عمران، آیه ۱۸۵)
قرآن نمیگوید دنیا بد است، بلکه میگوید دنیایی که انسان را از خداوندﷻ غافل کند، فریبنده است.
مال، مقام، شهرت و زیبایی همه نعمت‌ اند، اما اگر هدف زندگی شوند، انسان را از مقصد اصلی دور میکنند.
#رسول الله ﷺ فرمودند:
كُنْ فِي الدُّنْيَا كَأَنَّكَ غَرِيبٌ أَوْ عَابِرُ سَبِيلٍ
در دنیا چنان زندگی کن که گویی غریبی یا رهگذری هستی.
صحیح بخاری، حدیث ۶۴۱۶
عبدالله بن عمر رضی‌ الله عنهما نیز می فرمود:
وقتی شام کردی، منتظر صبح نباش و وقتی صبح کردی، منتظر شام نباش، و از سلامتی‌ ات برای بیماری و از زندگی‌ ات برای مرگت بهره بگیر.
#ساعت‌ ها در شبکه‌ های اجتماعی به دنبال لایک و دنبال‌ کننده هستیم، اما چند دقیقه برای تلاوت قرآن وقت نمی‌ گذاریم.
#برای ساختن خانه‌ ای زیباتر سالها تلاش میکنیم، اما برای آباد کردن قلب خود کمتر فکر میکنیم.
#از دست دادن تلفن همراه یا مال، ما را ناراحت میکند، اما از دست دادن نماز یا قرآن گاهی هیچ اندوهی در دل ما ایجاد نمیکند.
#برای آینده دنیایی خود برنامه‌ ریزی دقیق داریم، اما برای سفر آخرت کمتر آماده میشویم.
این همان فریبی است که قرآن از آن هشدار میدهد.
حقیقتی که باید به یاد داشته باشیم, اسلام از ما نمیخواهد دنیا را ترک کنیم.
#پیامبر اکرم ﷺ تجارت میکردند، کار میکردند، خانواده داشتند، و جامعه را اداره میکردند. اما دنیا در دستشان بود، نه در دلشان. ثروت داشتند، اما اسیر ثروت نبودند. قدرت داشتند، اما مغرور نشدند.
#پیام
دنیا مانند سایه‌ ای است که هرچه بیشتر به دنبال آن بدوی، از تو دورتر میشود، اما اگر به سوی خدا حرکت کنی، دنیا نیز به اندازه‌ ای که برایت مقدر شده، به سراغت خواهد آمد.
قرآن بیش از جهنم از دنیا هشدار میدهد، زیرا بسیاری از انسانها راه جهنم را از همین دلبستگی‌ های بی‌حساب آغاز میکنند.
پس در دنیا زندگی کنیم، تلاش کنیم، کار کنیم، علم بیاموزیم، خانواده بسازیم، اما هرگز اجازه ندهیم که دنیا جای خدا را در قلب ما بگیرد.
زیرا دنیا گذرگاه است، نه قرارگاه و خوشا به حال کسی که از این گذرگاه، برای ساختن سعادت ابدی خود بهره ببرد.
ایمان روشنایی دلهاست، با نور آن به سوی حقیقت قدم بگذاریم
صفحه را تعقیب کنید و به دوستان تان به اشتراک بگذارید.

Address

Kabul

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when نور ایمان posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share