17/06/2026
ها_نزدیکتر_است_یا_بینمازان؟
بعضی ها تصور میکنند وقتی نماز میخوانند، دیگر شیطان از آنان دور میشود و هیچ وسوسه ای به سراغشان نمی آید.
اما حقیقت چیز دیگری است، شیطان بیش از همه میخواهد کسی را گمراه کند که در مسیر هدایت قدم گذاشته است.
#دزد به خانه ای میرود که در آن سرمایه ای باشد، نه خانهای خالی.
پس هر چه ایمان انسان بیشتر شود، تلاش شیطان برای منحرف کردن او نیز بیشتر میشود.
#خداوندﷻ در قرآن میفرماید:
قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ ثُمَّ لَآتِيَنَّهُم مِّن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَن شَمَائِلِهِمْ
شیطان گفت: به سبب آنکه مرا گمراه ساختی، حتماً بر سر راه مستقیم تو در کمین آنان می نشینم، سپس از پیش رو، از پشت سر، از سمت راست و از سمت چپ به سراغشان می آیم.
(سوره اعراف، آیات ۱۶ و ۱۷)
شیطان نگفت در کنار میخانه یا محل گناه می نشینم.
گفت: بر سر راه مستقیم می نشینم، یعنی بیشترین تلاش او برای کسانی است که میخواهند به سوی خداوند ﷻ حرکت کنند.
#رسول اللهﷺ فرمودند:
إِنَّ الشَّيْطَانَ يَأْتِي أَحَدَكُمْ فِي صَلَاتِهِ فَيُلَبِّسُ عَلَيْهِ، حَتَّى لَا يَدْرِيَ كَمْ صَلَّى
شیطان در نماز نزد یکی از شما می آید و او را دچار وسوسه میکند، تا جایی که نمیداند چند رکعت نماز خوانده است.
صحیح بخاری، حدیث ۱۲۳۲
صحیح مسلم، حدیث ۳۸۹
اگر شیطان هنگام نماز وسوسه میکند، به این معناست که نماز برای او خطرناک است.
#مثال
درست هنگام نماز، ناگهان ده ها فکر درباره کار، تجارت و زندگی به ذهن می آید.
#وقتی قرآن را باز میکنیم، احساس خستگی میکنیم؛ اما ساعت ها در شبکه های اجتماعی بدون خستگی میمانیم.
#تصمیم می گیریم سحر بیدار شویم، اما همان شب خواب سنگین تر از همیشه میشود.
#میخواهیم صدقه بدهیم، اما وسوسه میشویم که شاید بعداً لازم شود.
میخواهیم از غیبت دوری کنیم، اما شیطان آن را با نام «شوخی» یا «گفتوگوی دوستانه» برایمان زیبا جلوه میدهد.
اینها نشانه آن است که شیطان نمیخواهد انسان به خداوند ﷻ نزدیک شود.
#اما یک حقیقت امیدوار کننده
هر چه شیطان بیشتر وسوسه کند، اگر انسان مقاومت کند، پاداش او نزد خداوند ﷻ بیشتر خواهد بود.
نمازی که با مبارزه با وسوسه خوانده شود، ارزشمندتر از نمازی است که بدون تلاش باشد، ذکری که در میان غفلت انجام شود، نور بیشتری در قلب ایجاد میکند.
#آیا شیطان به نمازخوان نزدیکتر است؟
بله، برای وسوسه کردن و دور کردن او از راه حق.
#اما آیا بر او سلطه دارد؟
هرگز.
#خداوندﷻ در قرآن میفرماید:
إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ
همانا تو بر بندگان (مخلص) من هیچ تسلطی نداری.
(سوره حجر، آیه ۴۲)
شیطان فقط دعوت میکند، این انسان است که تصمیم میگیرد بپذیرد یا رد کند.
#پیام
اگر هنگام نماز وسوسه میشوی، اگر هنگام تلاوت قرآن افکار پراکنده به سراغت می آید، اگر در راه انجام کار خیر با موانع روبه رو میشوی،
ناامید نشو.
این نشانه ارزشمند بودن راهی است که در آن قدم گذاشته ای.
شیطان بیش از همه با کسانی می جنگد که به سوی خدا حرکت میکنند.
پس هر بار که با یاد خداوند ﷻ بر وسوسه غلبه میکنی، در حقیقت یک پیروزی بزرگ به دست آورده ای.
زیرا مؤمن واقعی کسی نیست که هیچ وسوسه ای نداشته باشد،
بلکه کسی است که با وجود وسوسه ها، دست از نماز، قرآن، ذکر و اطاعت پروردگار برنمی دارد و هر روز یک قدم به خداوند ﷻ نزدیک تر میشود.
ایمان روشنایی دلهاست، با نور آن به سوی حقیقت قدم بگذاریم
صفحه را تعقیب کنید و به دوستان تان به اشتراک بگذارید.